Sponsoreret indhold
Hvordan ser det ud med de digitale tendenser i 2019, og hvad bør vi skrive os bag øret, når vi arbejder med digital marketing, så vi kan være på forkant med tendenserne? Digitale spil, stemmestyret SEO, micro-influencers, stories og live videoer er blot nogle af de tendenser, vi kommer til at se meget mere til i 2019.
Hver anden dansker spiller digitale spil
En yderst interessant tendens i 2019 er den stadig stigende popularitet, som digitale spil nyder blandt danskerne. Faktisk tilkendegiver hele 52 % af mænd og 50 % af kvinder, at de spiller digitale spil – enten på mobilen, på computeren eller på spillekonsollen. Det kan være alt fra de klassiske computerspil til online spil, hvor man møder sine modstandere live og til spil på nettet som eksempelvis cozino.
Stemmestyret SEO
Hvis du ikke allerede er stødt på begrebet, så kommer du højest sandsynligt til at høre meget mere om det de næste par år. Stemmestyring er kommet for at blive, og det betyder, at vi må i høj grad også må arbejde med den stemmestyrede søgemaskineoptimering i al vores digitale arbejde. Typisk er stemmeoptimeret indhold i dag baseret på kort og konkret information, og det skal vi i meget højere grad til at tænke ind i vores tilrettelæggelse af den digitale kommunikation.
Micro-influencer
Vi har set, hvordan influencers i stigende grad bliver brugt af virksomheder til at promovere deres produkter. Med influencers kan man nå ud til sin målgruppe, der så betales for at eksponere sine følgere for et givent produkt. En tendens, der ses i det digitale landskab i 2019, er, at vi nu ser virksomheder bruge micro-influencers, som ikke nødvendigvis har titusindvis af følgere. Grunden til, at vi ser denne tendens er, at det første er billigere for virksomheder at benytte micro-influencers. Derudover er micro-influencerens følgere typisk mere engageret i det indhold, der bliver postet digitalt, fordi denne typisk er forankret mere lokalt.
Stories og live videoer
Videoer har i lang tid været et hit. Det levende billede er bare i stand til at kommunikere noget mere og andet end blot tekster. Men det, vi ser i 2019, er, at live videoer for alvor er noget, der bliver brugt hos virksomhederne i deres markedsføring. Det er nemlig også muligt at lave live videoer på Facebook og Instagram, og det giver en helt ny måde at engagerede følgerne. Det sker lige nu og her, og det giver langt hen ad vejen et mere troværdigt og autentisk udtryk i forhold til følgerne, der ofte gerne vil være de første, der bliver informeret om diverse nyheder fra en influencer eller et brand.