Vælg en side

“Hvordan kommer jeg fra 0 til 2500 [kvalitets]emailadresser?

-og tjener penge på dem?”

Denne case eller rapport er udarbejdet på grundlag af min egen virksomhed (som er under opbygning).

Jeg ønsker, som nævnt, at være konsulent og underviser i online marketing, men en anelse mere indsnævret, så vil det være for mindre virksomheder, iværksættere, nybegyndere og personer med interesse i online tilstedeværelse.

Til at få løst min problemformulering vil jeg bruge værktøjer som emailmarkedsføringstrategier og indhold (viden og “undervisningsmateriale”) til, at få skabt personlige og stærke relationer til mine potentielle kunder.

For at få løst min problemformulering skal rapporten danne grundlag for en strategi for, at komme fra 0 til 2500 emailadresser – pt. vil jeg ikke sætte en tidshorisont på. Det skal være kvalitets-emails vel at mærke. Altså folk som har vist interesse for mit materiale og mig som go-to-guy indenfor online marketing. Så kan jeg skabe en relation til mine brugere og føre dem igennem min salgstragt og derved opnå et salg.

Jeg vil lave materiale som brugerne interesserer så for, som er handlingsrettet, de kan få succes med og derved få skabt en positiv buzz omkring mit navn.
Det skal være vores relation, mit materiale og mit personlige brand, der gør mig til en go-to- guy.

Værktøjerne til rent praktisk, at få signups, vil være signup forms, et email management system til subscribers, overvågning og automatisering. Det vil være need-to-know materiale, psykologiske trigger-effekter, simple og overtalende call to actions og så en tur igennem min salgstragt.

Mere om det i rapporten…

“Hvordan kommer jeg fra 0 til 2500 [kvalitets] emailadresser? -og tjener penge på dem?”

Indledning

Som nystartet, eller rettere virksomhed under opstart, er mit første fokus selvfølgelig på, at få udviklet produkter og materiale – ikke mindst at få formet mit koncept. Men min største udfordring pt. er, at få lagt en strategi til, at få fundet og indsamlet de “mest egnede” kunder og følgerskare. Så derfor vil jeg arbejde med det i denne rapport.

Der er mange måder, at skaffe en potentiel kundekreds på. Jeg kan lave en masse annonceringer omkring min virksomhed og skabe synlighed. Men det vil jeg føle som bare, at stå og råbe ud i verden “følg mig, brug mig, jeg er jo lige her!” Uden egentlig at vide hvem jeg præcist henvender mig til. Og uden at potentielle kunder, eventuelle følgere, vil vide hvad jeg rent faktisk står for.

Jeg vil være specifik og målrettet. Så ved jeg hvem jeg taler til, hvordan jeg skal tale til dem og hvad de har brug for.
At finde ud af hvem jeg taler til, er ikke en del af min problemformulering, men det er noget jeg skal bruge for, at tilrettelægge min kommunikation.

For at komme endnu dybere end det, at bare skaffe en fanskare og skabe relationer via en målrettet kommunikation, vil jeg lægge en strategi for hvordan jeg rent praktisk får hold på den fanskare.

Så min plan er…

-at kortlægge min målgruppe – hvem jeg skal tale til og hvordan jeg skal kommunikere med dem.

-at få målgruppen, som har fået tillid til mig og som jeg har haft en positiv indflydelse på til, at skrive sig op til, at modtage mere indhold fra mig – og kunne tjene penge på dem.

Min problemformulering kommer til, at lyde således:

“Hvordan kommer jeg fra 0 til 2500 [kvalitets] emailadresser? -og tjener penge på dem?”

Golden Circle

Inden jeg går igang med min målgruppe vil jeg lige kort ridse min Golden Circle op. Den hjælper mig til, at kommunikere bedre og til den til den rigtige målgruppe. Golden Circle er vigtig for mig, fordi jeg gerne vil ramme den målgruppe, som passer på mit WHY.

Min Golden Circle per maj 2016.
WHAT: Underviser/konsulterer og laver online marketing materiale til nybegyndere og let øvede.

HOW: Jeg forstår min målgruppe og dens behov for, at forstår online marketing i en større sammenhæng. Så jeg gør komplekse løsninger i en elektronisk verden mere overskuelige.

Jeg motiverer og inspirerer mine følgere ved, at give dem simple værktøjer til løsninger på deres problemer ved online marketing. Og giver dem grundlæggende viden på, hvordan online marketing elementer hænger sammen i større sammenhæng.

WHY: Jeg ønsker, at lave sammenhænge og gøre den digitale verden mindre kompleks i forhold til online marketing. Jeg ønsker, at binde betydningen sammen på de forskellige håndtag man drejer på i online marketing og gøre den komplekse verden overskuelig, så min målgruppe ser større sammenhæng og resultater.

Et kort oprids over rapportens opbygning, før jeg går til løsningen af problemformuleringen.

Først min målgruppe og personas. Min strategi
Salgstragten
Email-kampagnen

Afsluttende en konklusion

Målgruppe

Som nævnt skal min målgruppe dele mit WHY. Det giver den bedste mulighed for, at connecte og få skabt en god relation. Det er deres motivation for, at bruge mit materiale.

Udover “psykografien”, kommer jeg også ind på demografien. Mere detaljeret i mine personas.

Jeg har også opstillet i mine personas, hvad de har af drømme, udfordringer og interesser. Det skal bruges til, at vide hvilke typer personer jeg snakker til og hvordan jeg skal skrive til dem. Specielt hvilken slags indhold de har brug for og hvordan kan jeg hjælpe dem.

Her er et par punkter omkring deres motivation for, at bruge mit materiale og lade sig opskrive til min mailingliste. Og det gør sig også ud for min målgruppe, overordnet set.

  • [På kort sigt] Hurtige og handlingsrettede tips, der kan tages i brug med det samme. Nem, hurtig og let tilgængelig info og viden.
  • [På længere sigt] Jævnligt brug for viden omkring online marketing. Mere specifikt, og som nævnt tidligere, at se de større sammenhænge i online marketing og få serveret viden på en overskuelig og forståelig måde.Jeg vil ikke generalisere med en bestemt aldersgruppe, bopæl eller køn. Men mere generelt med personer med interesse for websites, webshops, selvstændige eller personer med interesse for online marketing.
    Det vil typisk være nye i branchen, personer med lav kendskab på emnet, iværksættere eller folk i jobskifte, som skal øge sin viden og/eller klargøres til nyt job.I kapitlet “Min strategi” vil jeg komme ind på, hvordan jeg vil bruge min målgruppes motivation til, at få emailadresser og få skabt et mersalg – med “Tripwire Marketing”.

Personas

[Iværksætteren] Tommy Petersen, 21 år, single, bor i Kolding, har nystartet virksomhed, som sælger “sit on top kajakker”, både online og offline i en lille butik i industrikvarteret. Supplere shoppen økonomisk med et deltidsarbejde i en lokal sportsforretning. Han er har en HHX og har taget korte kurser i online marketing. 

Interesser: Bruger sin fritid med vennerne og i naturen. Kajakroer. Lidt af en techie, som elsker elektronik og gadgets.
Drømmer om: At kunne leve af egen webshop (og fysiske butik med en ekstra ansat) og at udvide med kajakkurser og guidede ture.

Frustrationer: Meget vært at få tid til, at passe egen virksomhed med 100% fokus, når han skal arbejde andre steder også. Have for lidt tid til, at være på vandet. Har ikke erfaring og viden nok til, at arbejde mere målrettet med effektivisering af arbejdesgangen eller lave SEO på websitet. At hans omsætning i webshoppen ikke stiger pga. ringe placeringer i Googles søgeresultater.

[Nørden] Jesper Markussen, 27 år, single, bor i København, uddannet multimediedesigner, brænder for teknologi og gadgets, og bruger det meste af sin tid foran computeren. Han 

arbejder på en webshop, et par “fattige” affiliate sites og blogs. Han har stor interesse i alt, hvad der sker på de digitale platforme og lever nærmest sit liv der.

Interesser: Webudvikling, SEO, online marketing, sociale medier. Personlige oplevelser, når ikke han sidder ved computeren.
Drømmer om: At kunne leve af et “frit” arbejde og sin hobby. At blive en go-to-guy og ekspert inde for SEO og “online indtjening”.

Frustrationer: Han ved ikke nok endnu om branchen og har heller ikke erfaring nok til, at kunne blive kaldt ekspert eller være en indflydelse på de digitale medier. Han har svært ved, at skaffe trafik og lave på penge på sine websites. Han mangler struktur i sin selvlærte viden og har mange huller i den grundlæggende viden.

[Webshopejeren] Dorte Mikkelsen, 35 år, har en kæreste, Torben (39), 2 børn, Dorte driver webshop’en EcoPlay, som sælger “bæredygtigt og økologisk” trælegetøj til babyer. 

Interesser: Børn, familie, yoga, læse både faglige og fiktive bøger, økologi og et sundt liv.Drømmer om: At etablere en førende webshop med økologisk legetøj og ligge i toppen af

Googles søgeresultater. På sigt udvide eller lave en ny webshop, som sælger økologisk børnetøj. At få ansat et par medhjælpere mere, så de ansatte kun skal tages af det de er bedst til.
Frustrationer: Hun bruger for meget tid på google efter løsninger og muligheder for optimeringer af websitet. Hun mangler et sted som hun kan bruge som “opslagsside”, og finde løsninger istedet for, at google rundt efter det. Hun er frustreret over ikke, at vide præcist hvordan det er, at Google “tænker”. Og tit er SEO sort snak for hende.

Min strategi

I kapitlet omkring min målgruppe nævnte jeg “Tripwire Marketing”-strategi. Jeg vil her forklare, hvordan jeg bruger den strategi for, at komme fra 0 emailadresser til 2500 og veksler dem til betalende kunder.

Lead Magnet

Den motivation brugerne har “på kort sigt” er min “lead magnet”. Det er min måde, at lokke folk til på.

Jeg giver dem gratis noget materiale, som de kan bruge med det samme og effektuere. Det skal være noget nemt og overskueligt, men af god værdi og noget som i overskriften bringer nysgerrigheden og lysten frem.

Jeg vil give tjeklister væk. Nogle undervisningsvideoer og nogle mindre skrivelser om specifikke problemer med stor indflydelse. Og gerne i (automatiserede) serier, så de eksempelvis får 3 videoer i løbet af en uges tid eller 2. Alt her skal være i små bider, så det ikke bliver for uoverskueligt.

Alt dette skal “betales” med en emailadresse og et navn.

Brugerne kommer igennem min “lead magnet” og ind på et “email-spor”. Her får de opbygget både en større relation og mere tillid til mig.

De er nu på min mailingliste og jeg vil i løbet af de kommende par uger udsende flere automatiserede emails og tilbyde mere handlingsrettet og gratis materiale til dem. Og som kronen på det indledenede arbejde vil jeg fortælle kort om mig selv og tilbyde min hjælp i form af, at de kan sende mig nogle spørgsmål via mail. Ikke kun for venlighedens skyld, men også fordi brugerne afslører, hvad de mangler svar på og det kan så evt. blive min næste udgivelse.

[Tripwire]

Så vil jeg udsende endnu en mail i løbet af et par uger tid (alt efter timingen af de foregående emails, men der skal ikke ventes for længe). Den kaldes for “tripwire”. Her vil jeg tilbyde et specifikt produkt af høj værdi, men til en lav pris – tidsbestemt tilbud.

Det vil eksempelvis være en analyse af et website. Hvilke fejl, mangler og optimeringer kan der med fordel laves. Det kan også være undervisning/konsultation/webinar i 2 timer til f.eks. 200 kr. (når man så alligevel er ved skærmen og snakken køre godt, så forstsætter man lidt længere tid og giver brugerne endnu mere)

Tripwire Marketing

1. Lead Magnet

2. Tripwire

3. Mersalg

*Det skal nævnes her, at det er bedst at have segmenteret sine mailinglister, så man sender relevant materiale ud til ens følgere – det gælder helt fra starten af freebie’en.

Mersalg

Nu er der skabt en god relation til de fleste på mailinglisten (det kan i tilfælde tage måneder og måske år før man virkelig slår igennem, hvis man starter fra scratch) og jeg vil bringe min “moneymaker” på banen. Det vil i løbet af min opstart være konsultation (på kommende eller eksisterende websites), online video-kurser, webinare om online marketing og SEO- rådgivning.

*Når man bruger Tripwire-strategien, så skal man bruge tid på, at lave en masse indhold og materiale. det er tidkrævende, men tiden værd. Det kan blive den bedste investering og genere omsætning i flere år.

**I sit Mersalg kan man lave en passiv indkomst ved, at sælge f.eks. e-bøger eller video- kurser.

ToDo & tools

Her følger en skitseret todo-liste over, hvordan jeg vil praktisere, at få de 2500 emailadresser (og skabe mersalg) og hvilke værktøjer jeg vil bruge.

ToDo

  1. Lav en god Lead Magnet. (eller flere til de forskellige segmenter du vil ramme)
  2. Opsæt en perlerække af emails med autoresponders (lav en oversigt med et diagram for overblikkets skyld. Det er i autoresponders, at pengene og tidsbesparelsen ligger!)
  1. Lav en god og catchy “slide in” på dit website med din Lead Magnet
  2. Del din Lead Magnet på de sociale medier (mod en email selvfølgelig)
  3. Autoresponderens arbejde begynder (den er selvfølgelig sat op)
  4. Svar på dine brugeres emails (optimer evt. løbende indholdet ud fra deres spørgsmål)
  5. A/B split test din sign up form (i Sleeknote kan dette opsættes automatisk)
  6. Mens du venter på, at der kommer kunder i butikken bruger du tiden på, at lave nyt indhold til din Lead Magnet, nyt indhold til dit website og materiale til flere segmenter

Tools

  • Mailchimp eller Campaign Monitor (email management system og autoresponder)
  • Sleeknote eller Slide In (plugin til WordPress) (tools til at samle emails fra dit website)
  • Google Analytics (monitorering af dine brugeres færden på dit website)

Salgstragt

Min salgstragt starter med mit indhold. Indholdet skal trække trafik fra Googles søgeresultater og de sociale medier.
Fasen her er Leadgenerering og forstadiet til, at kunne skaffe emailadresserne.
Næste fase er hvor troværdigheden til mig og mit indhold øges, via brugbart materiale, guides og handlingsrettede tips.

Det er her jeg skal skaffe emailadresserne. Med mine need-to-have/know freebies. Her ryger brugeren så igennem et givent emailspor – et autoresponder spor, som skal munde ud i et salg. Enten et salg af et e-produkt eller konsultationstimer.

Min email-kampagne…

Selve udformningen af en email skal, på sammen måde som min Lead Magnet, have en psykologisk lokkende effekt, som gør at mine brugere rent faktisk åbner de emails de er skrevet op til.
Det gør jeg ved, at skrive fængede og lokkende overskrifter for, at få en høj åbningsrate. Selve indholdet i emailen skal også være let at overskue og det skal trigge nysgerrigheden.

F.eks. skal teksten deles op i små bider og ikke være teksttung. Læserne skal kunne skimme og fange indholdet. Selve “historien” skal være interessant og være på det niveau som målgruppen forstår, og gerne personlig. Videoer og billeder er godt. Det fanger øjet og animere til kliks.
Og som det fremgår af min email-strategi så er det godt at sætte små stød ind før man levere det hårde stød og vil have læserne til, at betale for noget. De skal have tillid og de skal overtales.

Havde jeg en færdig og komplet designmanual, ville jeg designe layoutet herefter, så læserne ikke er i tvivl om hvem afsenderen er. Uden at gøre det til en ren Picasso.

Så er der også nogle regler, som bare skal overholdes og gøres for at det rent teknisk kan fungere. Man skal undgå spamfiltre ved, at verificere sig som afsender gennem ens host. Teste udsendte emails. Sortere folk fra som aldrig åbner dine emails, da emailsystemet vil straffe dig som en dårlig afsender, hvis de ikke åbnes.

Her følger eksempler på indhold til en email-kampagne.

Lead Magnet på websitet:

Er dit website mobilvenligt i Googles øjne? 40% er ikke. Tjek dit website nu!
eller
Vil du tjene flere penge i din webshop uden ekstra tidsforbrug? Skriv dig op og modtag en e-købmands bedste tips hver uge helt GRATIS!

Velkomstmail + freebie:

Overskrift: Din vej til succes på nettet er begyndt!
Tak for din interesse i mit SEO materiale – du vil blive klogere.
Vil du lære mere om SEO uden, at du behøver være en tekniknørd, så er du kommet til det rette sted. Velkommen om bord.

For at vise min taknemmelighed er her en video med 5 af de første og vigtigste ting du skal tjekke dit website for nu! Nr. 3 kan sparke dig helt ud af Googles søgeresultater!
Du vil modtage yderligere 2 videoer den kommende uge, så glæd dig til, at æde dine konkurrenter på Google 🙂

Vi tales ved

(Indsæt billede og ikke en video, så emailen blive mindre tung)

(efter det første spor af emails) Tips + hvad kan jeg hjælpe dig med-mailen:
Overskrift: Undgå at Google hader dit website!
Du kan undgå, at Google kommer til, at hade dit website med denne video.
Når du har st videoen, så kom tilbage og lad mig give dig personlige råd nu! Kan jeg hjælpe dig med noget, så skriv til mig – kvit og frit, ja helt GRATIS!

Send mig en email nu og lad os løse nogle problemer sammen.

Tripwiren:

Overskrift: Google kender dine kunder, se hvordan du kan udnytte det i dag!

Du får en step-by-step guide til, at finde de perfekte søgeord, som du skal findes på. Hvad søger dine potentielle købere efter? Google giver dig svaret.
Lær SEO som en pro til en uhørt lav pris.
Drop pizza i 1 måned og bliv stærk i SEO.

SPAR 90% på prisen som modtager af mit mini e-magasin.
Kom på mit nyeste SEO video-kursus for kun 200 kr! Men du skal bestille i dag! Klik her.Du får også en komplet guide til, at skabe indhold, som kan sælge til alle dine besøgende allerede i dag og meget meget mere i dette 5 timer lange video-kursus.
Og ved du hvad?
Du kan tilgå videoerne for altid!

(før mersalget vil være et par automatiserede emails mere med flere tips og evt. blogindlæg)Mersalget:
Overskrift: Vil du både have øget omsætning i webshoppen og mere tid med familie og venner?

Nu kan du både blæse og have mel i munden.
Der er ikke noget hokuspokus i det her.
Jeg vil tilbyde mig til dig.
Ring eller skriv til mig og lad os få en snak om, hvad der skal til for, at dit website kommer til, at performe big time!

Indtil x.x.xxx vil du kunne få mig som din helt personlige medhjælper for kun 1.500 kr. ex. moms om dagen!
Men skynd dig! De første har allerede booket tider.

Nyhedsmedier som Dagens.dk og Business24.dk er eksempler på websites, som er gode til brug af clickbait og tripwires.

Konklusion

Hvordan kommer jeg fra 0 til 2500 [kvalitets] emailadresser? -og tjener penge på dem?

Først laver jeg indhold, som rammer min målgruppes behov for viden på online marketing. Og den mest effektive måde, at skaffe kvalitets-emails på er, at tilbyde at løse nogle helt specifikke og kortsigtede problemer via en overbevisende og lokkende overskrift på en sign up form.

Derefter skal jeg lægge en “Tripwire Marketing”-strategi for, at kunne tjene penge på de nye kunder ved, at gør dem trygge ved mig og mit materiale. Det gør jeg ved, at dele ud af min viden og løse flere konkrete problemer for min kunder. For så til sidst, at udnytte den vundne tillid til, at kunne sælge et givent produkt.

Tripwire-strategien og de værktøjer jeg har nævnt i rapporten er det man vil kalde “proven” strategier og tools. Altså strategier og tools, som har bevist at de virker – og er effektive. Men så nemt er det ikke altid.

I teorien virker den email-strategi rigtig godt. Så er indholdet og ordlyden god. Og trigger den nogle ting i hjernen, som slår på brugernes nysgerrighed eller behov for, at få løst deres problemer. Og når indholdet har bevist sin værdi, så skabes der også en “buzz” omkring mig og mit materiale og det bliver bakket op af tilliden til mig som faglig dygtig person. Det vil i sidste ende animere folk til, at lave et køb hos mig.

Perspektivering

På nuværende tidspunkt vil jeg ikke kunne konkludere om det rent faktisk virker udover, at det er strategier, som for andre har bevist sit værd og psykologiske virkemidler er på på plads. For mig er det stadig på det teoretiske plan og vil først blive taget i brug i løbet af de kommende måneder.

Her vil jeg også få besvaret om mit indhold rent faktisk rammer den målgruppe jeg havde forventet det ville ramme. Om mit WHY i The Golden Circle passer på mig eller om den skal tweakes lidt. Om jeg får de emailadresser ind jeg forventer og med en kvalitet, som kan give et økonomisk afkast.

Referencer

Salgstragten er lånt fra JPO Marketing: https://www.jpomarketing.dk/wp-content/uploads/
Dele af Tripwire Marketing- og email-strategien er hentet fra onlinebijobber.dk
Autoresponder diagram lånt fra smartpassiveincome.com

 

“Pump out good shit and people will follow!”

Gary Vaynerchuck